Sporen van slavernij in het Frans Hals Museum
Sporen van slavernij in het Frans Hals Museum Sporen van slavernij in het Frans Hals Museum

Een van de schilderijen die vanaf 1 juli worden voorzien van extra informatie: Frans Post, Braziliaans landschap, 1656, Frans Hals Museum, Haarlem. Foto: Stefan Rustenburg

Verhaal op Zaal, iedere zondag in het Frans Hals Museum. Foto: Stefan Rustenburg

Een van de kunstwerken die vanaf 1 juli worden voorzien van extra informatie: Buhlebezwe Siwani, Mnguni, 2019, Frans Hals Museum, Haarlem. Foto: Stefan Rustenburg

± minuten

Stichting Keti Koti Haarlem

Ineke Mok en Dineke Stam

± minuten

Extra informatie bij kunstwerken

Van 1 juli t/m 3 september voegt het Frans Hals Museum extra informatie toe aan de vaste collectiepresentatie. Daarmee ontdek je met speciale tekstbordjes de kunst van de stad vanuit een andere blik. Een blik waarbij de ongelijke machtsverhoudingen van het Nederlandse koloniale systeem en de rol van de slavernij centraal staan. Ook kun je iedere zondag in gesprek met speciaal getrainde museumdocenten over dit onderwerp tijdens een interactief Verhaal op zaal.

Kolonialisme en slavernij

Op 1 juli is het 150 jaar geleden dat de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden werd afgeschaft. Tien jaar daarvoor werd er formeel een einde aan gemaakt. Maar ook daarna bleven de sporen van slavernij zichtbaar en voelbaar in ongelijkheid en (verborgen) discriminatie.

Het Frans Hals museum heeft veel werken uit de periode vanaf 1600, toen de grondslagen van het Nederlandse koloniale rijk werden gelegd. Hoe is de geschiedenis van handel, die gepaard ging met geweld en slavernij zichtbaar in het museum? Wat stellen kunstenaars van nu daar tegenover?

Samen met Stichting Keti Koti Haarlem en Ineke Mok en Dineke Stam, onderzoekers en schrijvers van het onlangs gepubliceerde boek Haarlemmers en de slavernij, kijkt het Frans Hals Museum met een andere blik naar de collectie. De bevindingen uit deze samenwerking nemen we mee in de vaste collectiepresentatie en de programma’s in het museum.

Tastbare herinneringen aan een pijnlijk verleden uitgelicht

Het Frans Hals Museum toont kunstwerken die onderdeel zijn van koloniale geschiedenis in Nederland en Haarlem. Dit zijn tastbare herinneringen aan een pijnlijk verleden waar we in dit project bij willen stilstaan. Daarom kun je van 1 juli tot en met 3 september bij zo’n twaalf kunstwerken en objecten die een link hebben met slavernij of het koloniaal verleden meer ontdekken over deze geschiedenis, die tot op de dag van vandaag doorwerkt in de samenleving.

Het boek Haarlemmers en de slavernij Alle activiteiten rond slavernij en koloniaal Haarlem Meer informatie over Keti Koti Haarlem

Ontdek meer activiteit