Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

The Rhythm of the Night
The Rhythm of the Night The Rhythm of the Night

Anne de Vries, Critical Mass : Pure Immanence, video (still), 2015, bruikleen van de kunstenaar

Curatoren

Manique Hendricks, Sofia Meza Pastor

Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum, VriendenLoterij

Een ode aan de nacht met videokunst

Dansen in een donkere club, tussen de deinende lichamen tot het licht wordt. Iedereen die dat wel eens doet, weet dat je ’s nachts volledig kunt opgaan in de muziek en de mensen om je heen.

Wereldwijd biedt het nachtleven ruimte aan mensen om zichzelf te zijn, wat overdag niet altijd kan. Het is daardoor een voedingsbodem voor experiment en zelfexpressie, voor vrijheid en verbondenheid. En daardoor ook weer een grote inspiratiebron voor videokunstenaars.

In de donkere maanden van het jaar beleef je aan de hand van opzwepende video’s zoals Long After Tonight  van Matt Stokes, Hooley van kunstenaarscollectief Kimberly Clark en de niet eerder in Nederland vertoonde video Trance van Tianzhuo Chen, The Rhythm of the Night.

Extra bijzonder zijn The Krazyhouse  van Rineke Dijkstra en Wildness van Wu Tsang. The Krazyhouse is een topstuk uit de collectie van het Frans Hals Museum, de indrukwekkende video-installatie wordt maar zelden getoond. Voor The Krazyhouse portretteerde Rineke Dijkstra jongeren in een speciaal gebouwde studio op de dansvloer van een club in Liverpool. Ze liet hen voor de camera dansen op hun favoriete muziek, tegen een witte achtergrond. “Het eindresultaat is ontwapenend en herkenbaar. Rineke Dijkstra laat zo de sociale en culturele codes zien die jongeren gebruiken om hun identiteit te vormen“ aldus curator Manique Hendricks.

Wu Tsang wiens werk op de afgelopen Biënnale van Venetië  te zien was, is een filmmaker, kunstenaar en performer gevestigd in New York en Berlijn.  Wu Tsang haar werk richt zich op verborgen geschiedenissen en gemarginaliseerde verhalen, waarin het nachtleven vaak een belangrijke plek inneemt. Wildness portretteert de nachtclub Silver Platter in Los Angeles. Hier komt de Latijns-Amerikaanse/LGBTQIA+ gemeenschap al sinds de jaren zestig samen.

Kom naar The Rhythm of the Night en voel de beat in je buik alsof je zelf op de dansvloer staat.

Let op deze tentoonstelling bevat flitsende beelden.

Kom op 8 april tijdens de Nachtparade tussen 20.00 en 23.00 naar het eindfeest van The Rhythm of the Night.

Bekijk de korte video over de tentoonstelling via de button hieronder.

Bekijk de korte video
In de media

“Stuiterend van adrenaline het museum door” – Het Parool

“In een als club ingerichte tentoonstelling over uitgaanscultuur toont Rineke Dijkstra de dansende tussenmens.” – De Volkskrant

“Elke video gaat over de kracht en kwetsbaarheid van het dansende collectief” – De Groene Amsterdammer

Opening party

Bekijk het fotoverslag van de opening party van The Rhythm of the Night via de button hieronder.

Foto's opening party