Wytske van Keulen

Bibliotheek Juan, Wytske van Keulen

Curatoren

Xander Karskens

We would come to doubt everything. And almost everyone would come to doubt

In het Paviljoen van De Hallen stelde fotografe Wytske van Keulen (1982, Bergen op Zoom) een installatie samen naar aanleiding van haar publicatie We would come to doubt everything. And almost everyone would come to doubt.

We would come to doubt everything… is een documentair fotoproject over Juan (Jan), een Brabantse tandarts die dertig jaar geleden huis en haard verliet voor een nieuw bestaan in het afgelegen bergdorpje San Sebastian de Garabandal in Spanje. Juan De la Torre leeft als een kluizenaar en wijdt zich aan ‘levensstudie’ aan de hand van boeken over religie, alternatieve filosofieën, geschiedvervalsing en complottheorieën.

Juan, Wytske van Keulen

Van Keulen bezocht Juan en maakte foto’s van zowel het ruige, romantische berglandschap rondom Garabandal, als van Juans dagelijkse leven. Het resultaat wordt gekenmerkt door een zekere claustrofobie: het dorpje ligt ingeklemd tussen de bergen, afgesloten van de buitenwereld, en de interieurfoto’s laten sobere ruimtes zien waar Juan zich afzondert. Door bovenop haar onderwerp te zitten maakt Van Keulen de mentale beknelling in haar foto’s voelbaar. Tegelijkertijd tornt de fotografe aan de ‘objectieve’ blik van de documentaire fotografie: enerzijds doordat ze buitenstaander Nickel van Duijvenboden een fictief begeleidend verhaal heeft laten schrijven, anderzijds door geen hiërarchie aan te brengen tussen de beelden die ze zelf heeft gefotografeerd en bestaand archiefmateriaal (waaronder foto’s uit Juan’s privé-albums). Zo creëert de fotografe een associatief portret van een mysterieuze figuur, die in de verbeelding van de kijker tot leven wordt gebracht.

Voor de installatie in het Paviljoen was een serie foto’s uit haar boek geselecteerd die duidelijk een relatie aanging met deze karakteristieke presentatieruimte. De grote vitrinekasten die er staan werden als het ware ‘geactiveerd’ door ze te vullen met uitvergrote foto’s van boeken – beelden van de privé-bibliotheek van Juan de la Torre in zijn huis in San Sebastian de Garabandal.

Bibliotheek Juan, Wytske van Keulen