Kees Verkade overleden
Kees Verkade overleden Kees Verkade overleden

Kees Verkade, Werper, 1968, brons handgevormd; gegoten.

Beeldend kunstenaar Kees Verkade (79) is overleden. Hij werd geboren in Haarlem en begon als tekenaar maar stapte al snel over naar beeldhouwen. Met zijn herkenbare, menselijke figuren was hij wereldberoemd en geliefd bij een groot publiek. Toch heeft in Nederland maar een klein aantal musea werken van hem in de collectie opgenomen, waaronder het Frans Hals Museum met onder andere deze twee vroege beeldjes, beiden ‘Werper’ getiteld. Door de Nederlandse kunstwereld werd zijn werk vaak ambachtelijk en commercieel genoemd. Maar in de openbare ruimte is Verkade met zijn werk volop vertegenwoordigd.

Hij maakte bekende bronzen beelden als dat van Johnny Jordaan (Elandsgracht, Amsterdam), koningin Juliana en prins Bernhard (tuin paleis Soestdijk), Simon Carmiggelt (Eerste Weteringplantsoen, Amsterdam), koningin Wilhelmina (boulevard Noordwijk), Frits Philips (Eindhoven) en ‘Fietsles’ (Ubbo Emmiussingel, Groningen). In Haarlem en omgeving vind je van deze Haarlemse kunstheld onder andere ’De drie winkelende vrouwen’ in Haarlem, ‘Anton Pieck’ in Overveen en het verzetsmonument in Zandvoort.

Onlangs legde Verkade de laatste hand aan een beeld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de corona-epidemie. Het beeld is ook bedoeld als dankbetoon aan alle zorgmedewerkers voor hun inzet tijdens corona. Voor het kunstwerk werd een crowdfundingsactie op touw gezet door de Stichting Dank Helden van de Zorg.

Lees meer via Haarlemsdagblad.nl

Kees Verkade, Werper, 1968, brons handgevormd; gegoten.

Ontdek meer nieuws