Koortsdroom nog t/m 3 maart te zien in locatie HAL van het Frans Hals Museum
Koortsdroom nog t/m 3 maart te zien in locatie HAL van het Frans Hals Museum Koortsdroom nog t/m 3 maart te zien in locatie HAL van het Frans Hals Museum

Juliana Huxtable BIPED CHOP (links) A STRETCH (rechts), 2022, Frans Hals Museum, foto: LNDWstudio

Nog t/m 3 maart is in locatie HAL de tentoonstelling Koortsdroom. Versmelting van mens en dier te zien. In sprookjes, legendes en populaire cultuur staan dieren vaak symbool voor de mens en krijgen ze menselijke eigenschappen toegeschreven. In Koortsdroom staat de relatie tussen mens en dier centraal. Hedendaagse kunstenaars laten zien hoe mens en dier versmelten: intens, kleurrijk, fantasievol en vaak met een onheilspellend randje.

Beast and Feast
Het uitgangspunt van de tentoonstelling is het videokunstwerk Beast and Feast van de Prix de Rome-genomineerde Josefin Arnell. In deze video gaat een politieagente op zoek naar het perfecte politiepaard. De psychologische kwelling die ze tijdens die zoektocht ervaart, wordt angstaanjagend echt: langzaam verandert de vrouw in haar ideale paard. Josefin Arnell maakte exclusief voor het Frans Hals Museum een bijzondere kunstinstallatie waarin bezoekers de video kunnen bekijken in de voormalige Vleeshal in locatie HAL, van het museum. Het Frans Hals Museum combineert Beast and Feast met een unieke mix van hedendaagse kunst die de relatie tussen mens en dier behandelt. Van het boosaardige sprookje The Bird Game van Marianna Simnett en de krachtige zelfportretten van Juliana Huxtable uit de rijke collectie van het Frans Hals Museum, tot de fantasierijke sculpturen van Mamali Shafahi en de dromerige schilderijen van Donglai Meng.

Koortsdroom is te zien in locatie HAL (Grote Markt 16) van het Frans Hals Museum in
Haarlem. Koortsdroom. Versmelting van mens en dier wordt mede mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij.

Ontdek meer nieuws