Frans Hals Museum lanceert gratis podwalk over wereldberoemde schilder
Frans Hals Museum lanceert gratis podwalk over wereldberoemde schilder Frans Hals Museum lanceert gratis podwalk over wereldberoemde schilder

Podwalk, Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62, Haarlem

Het Frans Hals Museum in Haarlem lanceert een gratis podwalk over de schilder Frans Hals. De podwalk voert langs plekken in de historische binnenstad van Haarlem die voor Hals belangrijk waren. De Nederlandse versie van de gratis audiowandeling is ingesproken door actrice en presentatrice Monic Hendrickx. Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar. De podwalk is te beluisteren op de eigen mobiele telefoon via een QR-code. De QR-code is te downloaden via deze link.

Met de podwalk wil het Frans Hals Museum bezoekers kennis laten maken met de Haarlemse 17de-eeuwse meesterschilder Frans Hals door hen naar de stad te laten kijken en te bedenken dat Frans Hals rondliep op dezelfde plekken waar zij nu rondlopen. Waar woonde en werkte hij? Wie waren zijn opdrachtgevers? Hoe was zijn leven in Haarlem? En waarom zitten zijn portretten en voorstellingen van mensen zo vol leven en beweging?

De podwalk start bij het Frans Hals Museum en brengt je via onder andere de St-Bavokerk aan de Grote Markt (waar Hals ligt begraven en het Stadhuis (waar de stad tot de opening van het Frans Hals Museum werken van Hals tentoonstelde) naar de Oude Doelen (nu de bibliotheek, maar in de 17de eeuw het clubhuis van een van de schutterijen waarvoor Hals zijn wereldberoemde schuttersstukken schilderde) aan de Gasthuisstraat.

Aanleiding podwalk
Van 16 februari tot en met 9 juni 2024 zijn in het Rijksmuseum in Amsterdam ongeveer vijftig van de beste werken van de Haarlemse meester Frans Hals te zien uit internationale topcollecties. Het Frans Hals Museum leent hiervoor vier topstukken uit die zelden of zelfs nog nooit de stad Haarlem hebben verlaten. De extra aandacht voor Frans Hals is de aanleiding voor het Frans Hals Museum een podwalk over Frans Hals door zijn Haarlem te ontwikkelen en op die manier heel dichtbij de grote meester te komen.

Het Frans Hals Museum heeft de grootste collectie werken van Frans Hals ter wereld. Ook tijdens de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn er nog steeds 15 schilderijen van Frans Hals te zien in het Frans Hals Museum. Onder andere drie van zijn wereldberoemde schuttersstukken met het laatste en ook grootste schuttersstuk uit 1639 met de (onder)officieren van de Haarlemse Sint Jorisschutterij met het enige zelfportret dat we van Frans Hals kennen.

Podwalk, Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62, Haarlem

Ontdek meer nieuws