Kerstvakantie in het Frans Hals Museum
Kerstvakantie in het Frans Hals Museum Kerstvakantie in het Frans Hals Museum

Knusse Knustelclub in het Frans Hals Museum

Laatste kans om Blik op Haarlem te zien

In de kerstvakantie zijn er extra veel leuke dingen te doen in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland in Haarlem. Zo zijn er de gratis Knusse Knutselclub, de Dikke Doe- en Luistertour, de Familietour én een speurtocht door het museum. Daarnaast is de tentoonstelling Blik op Haarlem. Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen nog t/m 7 januari te zien in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland. In locatie HAL is de tentoonstelling Koortsdroom. Versmelting van mens en dier te bezoeken.

Activiteiten voor kinderen in de kerstvakantie
Kinderen tussen de 6 en 12 jaar kunnen deelnemen aan de Knusse Knutselclub, in het workshopatelier van het Frans Hals Museum, dat wordt omgetoverd in winterse sferen. Centraal staat het poppenhuis van Sara Rothé, pronkstuk uit de collectie. Sara maakte van haar ‘poppenhuis voor Grote Mensen’ een écht droomhuis. Alle deelnemers worden uitgenodigd om hun eigen droomkamer te maken, als wens voor het nieuwe jaar. Daarnaast is er de mogelijkheid om je eigen lichtspel-lamp te maken. Ideaal voor de donkere dagen! De Knusse Knutselclub is open van 27 december t/m 7 januari (m.u.v. 1 januari) van 12:00 tot 15:00 uur.

Op 30 december en op 3, 6, en 7 januari kan jong en oud ook meedoen aan de familietour. Ontdek waarom Frans Hals de beroemdste schilder van Haarlem is, waar de kat in het poppenhuis zit, of hoe je vroeger een stad kon ‘photoshoppen’.

Kinderen kunnen ook zelf op pad met De Dikke Doe- en Luistertour, de audiotour speciaal voor kinderen. Speuren door het museum langs hoogtepunten uit onze collectie kan ook. Beide zijn gratis te verkrijgen bij de balie aan het Groot Heiligland.

Alle activiteiten voor kinderen vinden plaats in het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland. Kinderen t/m 18 jaar hebben gratis toegang tot het museum inclusief knutselclub, speurtocht en De Dikke Doe- en Luistertour. Voor de familietour geldt een toeslag. Meer informatie over de activiteiten voor kinderen is te vinden via www.franshalsmuseum.nl/kinderen

Laatste kans Blik op Haarlem. Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen t/m 7 januari
Het Frans Hals Museum verklaart met Blik op Haarlem openlijk de liefde aan Haarlem en het omringende landschap, gezien door de ogen van toonaangevende schilders als Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, Gerrit Berckheyde en vele anderen. Ervaar zelf de aantrekkingskracht die de stad had en nog altijd heeft. Ontdek hoe het landschap en de stad zijn veranderd en ga naar huis met een nieuwe blik op Haarlem. Blik op Haarlem wordt mede mogelijk gemaakt door VriendenLoterij, Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum, Stichting Zabawas en een particuliere stichting.

Tentoonstelling Koortsdroom. Versmelting van mens en dier
In locatie HAL is de tentoonstelling Koortsdroom te bezoeken tot en met 3 maart.  In deze tentoonstelling staat de relatie tussen mens en dier centraal. Hedendaagse kunstenaars laten zien hoe mens en dier versmelten: intens, kleurrijk, fantasievol en vaak met een onheilspellend randje. Het uitgangspunt van de tentoonstelling is videokunstwerk Beast and Feast van de Prix de Rome-genomineerde Josefin Arnell. In Beast and Feast gaat een politieagente op zoek naar het perfecte politiepaard. De psychologische kwelling die ze tijdens die zoektocht ervaart, wordt angstaanjagend echt: de vrouw verandert in haar ideale paard. Het Frans Hals Museum combineert Beast and Feast met een unieke mix van hedendaagse kunst die de relatie tussen mens en dier behandelt. Koortsdroom wordt mede mogelijk gemaakt door VriendenLoterij.

Knusse Knustelclub in het Frans Hals Museum

Ontdek meer nieuws