Haarlem 1600-1700
Haarlem 1600-1700 Haarlem 1600-1700

Gezicht op de brouwerij `De Drie Leliën' en de hofstede `Velserend', Jacob Matham

Provincie Noord-Holland

Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland

NV PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland

J.C. Ruigrok Stichting

Corus

Een Reportage

In het Frans Hals Museum was een nieuwe presentatie te zien over de geschiedenis van Haarlem in de 17de eeuw: Haarlem 1600-1700. Een reportage. Wandvullende reproducties van schilderijen uit het museum scheppen een beeld van het 17de-eeuwse Haarlem. De bezoeker loopt als het ware door het oude Haarlem, de Grote Houtstraat, over de Grote Markt en stapt vervolgens de Bavo binnen. De teksten op de reproducties geven uitgebreide informatie over de omgeving van Haarlem, de belangrijkste 17de-eeuwse Haarlemse industrieën als de bierbrouwerij en de linnenblekerij, het bestuur en de overheidstaken, de rechtspraak, de bewaking van rust en orde in de stad, de zorg voor ouderen, wezen en zieken, en natuurlijk over het leven van de Haarlemmers. De historische informatie laat de schilderijen in het Frans Hals Museum meer leven.

Haarlem 1600-1700. Een reportage is een permanente tentoonstelling waarin de Gouden Eeuw van Haarlem centraal staat. Haarlems Gouden Eeuw begint al aan het eind van de 16de eeuw. Na de val van Antwerpen in 1585 neemt het inwonertal snel toe. Haarlem wordt na Amsterdam de grootste stad van Holland. Door de industrie en nijverheid – het bierbrouwen, het weven en het bleken van linnen – kwam Haarlem rond 1600 tot grote bloei. Het werd een van de machtigste en welvarendste steden van Holland. Het Spaarne vormde het middelpunt van alle bedrijvigheid. Schepen arriveerden er met ladingen graan en garens, voeren weer weg vol vaten bier en kostbaar linnen. De duinen vlak achter de stad boden plaats aan de toen zo geroemde linnenblekerijen.

In de welvarende stad werden veel kunstopdrachten gegeven door de stedelijke overheid, de schutterijen, de stedelijke instellingen (zorginstellingen) en door particulieren. Hierdoor kon Haarlem zich tot een echt kunstenaarscentrum ontwikkelen. De schilderijen geven een goed beeld van de Gouden Eeuw in de Spaarnestad.

Haarlems Gouden Eeuw eindigt halverwege de 17de eeuw, economisch wordt Haarlem dan ingehaald door andere Hollandse steden. Amsterdam krijgt een nog dominantere positie, Leiden, Rotterdam, Den Haag en Delft klimmen op in belang.

Haarlem 1600 – 1700. Een reportage is een unieke presentatie die opvalt door de wandvullende afbeeldingen en sfeervolle belichting. Met aansprekende en speelse teksten wordt de geschiedenis van een stad op een moderne manier aan de bezoeker verteld.

De presentatie is ontworpen door Kossmann en De Jong exhibition-architects, Caspar Conijn en Ferry Wilting.