Karels Keuze

Curatoren

Karel Schampers

Terugblik op de Hedendaagse Kunst

Na een dienstverband van 13 jaar nam voormalig directeur Karel Schampers van het Frans Hals Museum I De Hallen Haarlem per 1 januari 2014 afscheid. Ter gelegenheid hiervan was van 7 december 2013 t/m 2 maart 2014 de tentoonstelling Karels keuze. Terugblik op de hedendaagse kunst te zien in De Hallen Haarlem. De expositie toonde een dwarsdoorsnede van de aanwinsten hedendaagse kunst die tijdens zijn directoraat zijn aangekocht, voornamelijk fotografie en videokunst. Te zien was werk van onder anderen Tracey Emin, Andrea Fraser, Koos Breukel, Sarah Lucas, Renzo Martens, Paul McCarthy, Julika Rudelius, Gillian Wearing en Guido van der Werve. In een vroeg stadium van hun carrière wist Schampers hun werk aan te kopen.

Jacky, Arnoud Nollen

Kritische Blik

De internationale groepstentoonstelling waarmee Karel Schampers zijn afscheid markeerde, besloeg alle museumzalen en omvatte ongeveer 60 werken. Ze was ingedeeld volgens bepaalde clusters, zoals Buitenstaanders, Adolescenten, Zelfportretten, Verlangen, Ironie. Deze thema’s zijn geënt op het aankoopbeleid dat gericht is op het werk van kunstenaars die de moderne samenleving kritisch onder de loep nemen; kunstenaars die hun blik richten op algemeen menselijke en maatschappelijke vraagstukken.

JongTalent

Het steunen van jong talent vormt een rode draad in het tentoonstellingsbeleid, waarbij voortdurend geprobeerd wordt om de vitale impulsen van deze tijd te herkennen en opvallende eigentijdse ontwikkelingen te signaleren. Trots is Karel Schampers ook op de Jonge Curatoren Beurs, die al drie bijzondere projecten van jonge tentoonstellingsmakers heeft opgeleverd. Daarnaast organiseert De Hallen Haarlem ook regelmatig solopresentaties van internationaal spraakmakende kunstenaars die vaak nog niet eerder in Nederland zijn getoond. Zo zijn onder meer de inmiddels wereldberoemde kunstenaars Ron Mueck en Damien Hirst naar Haarlem gehaald.

Karel Schampers onderstreept het belang om bepaalde kunstenaars gedurende langere tijd in hun ontwikkeling te volgen en representatieve werken van hen aan te kopen. Op die manier kun je niet alleen significante momenten in hun ontwikkeling laten zien, maar betoon je ook op ondubbelzinnige wijze je vertrouwen in hen. Zo bezit De Hallen Haarlem meerdere werken van Celine van Balen, Julika Rudelius, Paul McCarthy, Andrea Fraser en Guido van der Werve. Nummer acht van laatstgenoemde is een icoon geworden.

John Stezaker, Mask

The Museum as a Serieus Pleasure

Tijdens het directoraat van Karel Schampers is de vooraanstaande positie van het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem in de (inter)nationale kunstwereld verder uitgebouwd. Leidend principe in het beleid vormde de omschrijving van het museum als serious pleasure. Het museum moet een plek zijn waar het publiek aangenaam kan vertoeven en kan genieten, alsook waar het iets kan ‘leren’ en zich kan informeren. De missie van het museum is om de bezoekers toegang te geven tot prachtige kunstwerken en hen zodanige informatie te geven dat ze deze beter leren begrijpen en waarderen.