Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

PINK de Thierry – leven in kunst
PINK de Thierry – leven in kunst PINK de Thierry – leven in kunst

PINK de Thierry, At Home III, 1987, Frans Hals Museum, Haarlem

Curatoren

Manique Hendricks, concept door Melanie Bühler

VriendenLoterij, Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum en een particulier fonds

De eerste overzichtstentoonstelling ooit van kunstenaar PINK de Thierry

Met PINK de Thierry – leven in kunst brengt het Frans Hals Museum van 7 juli 2023 t/m 29 oktober 2023 een ode aan PINK de Thierry (pseudoniem van Helena Scheerder). De kunstenaar overleed op 25 februari 2023 op 79-jarige leeftijd. De tentoonstelling is de eerste overzichtstentoonstelling ooit van haar werk.

PINK de Thierry werd in de jaren 1980 bekend met haar opvallende performances. Lang voor de komst van realityshows en social media, speelde PINK al met de grens tussen privé en openbaar en was haar eigen gezin vaak het middelpunt van haar kunst.

In deze tentoonstelling staat een aantal van PINK’s bijzondere performances centraal. Aan de hand van foto’s, video’s en delen van installaties ontdek je hoe die performances eruitzagen.  Zoals At home, waarvoor de kunstenaar 30 dagen met haar man en kind als het ‘ideale’ gezin leefde in een nagebouwd droomhuis op de Grote Markt in Haarlem. Belangrijke thema’s in PINK’s werk zijn het ‘ideale’ gezin en de consumptiemaatschappij. Deze thema’s speelden voor haar al in de jaren 1980, maar ze zijn nu actueler dan ooit.

Kom binnen in de wereld van PINK de Thierry en kijk met een frisse blik naar je eigen leven. Hoe laat jij jezelf aan de buitenwereld zien? En welke ideale versie van jezelf toon jij?

Bekijk het fotoverslag van de opening van de tentoonstelling via de button hieronder.

PINK de Thierry, At Home III, 1987, Frans Hals Museum, Haarlem

Fotoverslag opening

Alvast wat van de tentoonstelling zien? Bekijk de korte video via onderstaande button.

Video tentoonstelling

Benieuwd naar meer Pink de Thierry? Luister naar aflevering 9 van de podcast Wie Wat Bewaart van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed via onderstaande button.

Podcast PINK de Thierry Tickets