Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Verlengd: Ruis! Frans Hals, Anders
Verlengd: Ruis! Frans Hals, Anders Verlengd: Ruis! Frans Hals, Anders

Boven: Jacqueline de Jong, Upstairs-Downstairs, 1985, Stadhuis, Gemeente Amsterdam. Onder: Frans Hals, Vissersjongen, 1632/33, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, lukasweb.be - Art in Flanders vzw, Foto: Hugo Maertens.

Perri MacKenzie, Untitled, 2017. Foto: Iztok Klančar

Curatoren

Melanie Bühler

Mondriaan Fonds

Goethe-Institut Nederland

VriendenLoterij

Brochure

Frans Hals was zijn tijd ver vooruit. De manier waarop hij mensen verbeeldde – vrijer, losser, zonder acht te slaan op rigide regels – vertroebelt het vaststaande beeld dat we hebben van status en macht in de 17e eeuw. De duidelijk geordende samenleving uit de Gouden Eeuw is vandaag de dag nog steeds voelbaar. We leven in een tijd waarin er weinig ruimte is voor posities die niet direct te vatten zijn. Identiteit en afkomst worden steeds vaker aan elkaar gekoppeld, en waar je vandaan komt speelt een steeds belangrijker rol. Daarom is kunst juist nu van bijzonder belang: kunst laat zien hoe het ook anders kan. Met het werk van Frans Hals als inspiratie schept Ruis! – Frans Hals, Anders een beeld van de mens als een veelzijdig wezen dat grenzen vastlegt en weer overschrijdt.

Voor de verlenging van Ruis! Frans Hals, Anders krijgen de muren van de museumzalen een andere kleur. In plaats van het neutrale en egaliserende wit, waarin hedendaagse kunst normaal gesproken wordt getoond, komt een steeds intenser wordende geelgroene kleur.  Zoals de ruis op de lijn in de tentoonstelling toeneemt, en de menselijke vorm in de kunstwerken steeds moeilijker te bevatten is, zo kleuren de wanden steeds feller. Tevens zijn nieuwe werken van Anne de Vries en Jacqueline de Jong in de tentoonstelling te zien.

Met: Anna-Sophie Berger, Vittorio Brodmann, Xinyi Cheng, Stephan Dillemuth, Nicole Eisenman, Hamishi Farah, Justin John Greene, Ivy Haldeman, Tom Humphreys, Jacqueline De Jong, Özgür Kar, Kiki Kogelnik, Sarah Lucas, Perri MacKenzie, Alan Michael, Jill Mulleady, Simphiwe Ndzube, Josip Novosel, HC Playner, Pilvi Takala, Siebren Versteeg, Gillian Wearing

Perri MacKenzie, Untitled, 2017. Foto: Iztok Klančar

Podcast, gepresenteerd door Caspar Stalenhoef