The Knight’s Tour

Suzanne Wallinga

Xander Karskens

Actuele Sculptuur

The Knight’s Tour was een internationale groepstentoonstelling met werk van zes kunstenaars: Nina Canell (SE), Roger Hiorns (UK), David Jablonowski (DE), Christina Mackie (UK), Navid Nuur (NL) en Jennifer Tee (NL). Roger Hiorns was één van de vier genomineerden voor de prestigieuze Turner Prize, die in november 2009 werd uitgereikt. Nina Canell won in 2009 de Bâloise Art Prize tijdens Art Basel. In het voorjaar 2010 was er in De Hallen Haarlem een solotentoonstelling te zien van Navid Nuur.

Foto: Gert Jan van Rooij

De meeste werken in de signalerende tentoonstelling The Knight’s Tour gingen een directe relatie aan met de architectuur van de tentoonstellingsruimte. De Vleeshal, die met zijn zuilen, ornamenten en gewelfde plafond van zichzelf al een nadrukkelijk sculpturale aanwezigheid bezit, was het decor voor werken die veelal speciaal voor deze tentoonstelling waren gemaakt.

In een wereld die door alle technologische en digitale ontwikkelingen grotendeels gedematerialiseerd en onttoverd is, zoeken de kunstenaars in The Knight’s Tour naar nieuwe sculpturale benaderingen van ‘het ding’. Ze stellen allen de vraag: ‘wat is een object, en hoe kunnen wij het kennen?’ De relatie tussen idee en eindresultaat, die gecompliceerd is door het soms oncontroleerbare maakproces, was de centrale focus van deze tentoonstelling.

Voor alle deelnemende kunstenaars is hun materiaalgebruik veelzeggend: ze zijn geïnteresseerd in ‘beladen’ materialen (waardevolle, zoals edelstenen; organische, zoals hersenen, of juist heel ‘arme’ materialen) om betekenis te scheppen die de formele verschijning van de kunstwerken overstijgt. The Knight’s Tour bracht een aantal hedendaagse visies bij elkaar waarin (weer) waarde wordt toegekend aan het ‘aura’ van specifieke materialen en fysische processen – een aura waarmee nadrukkelijk wordt getracht om onze verbeelding aan te spreken en aan de uiterlijke verschijning der dingen te ontsnappen.

The Knight’s Tour maakte een paardensprong vanuit Lunar Distance, de parallelle groepstentoonstelling die in de overige ruimtes van De Hallen Haarlem te zien was. Waar de kunstenaars in The Knight’s Tour op zoek gaan naar uitdrukkingen voor het ongrijpbare en ondefinieerbare, bracht Lunar Distance juist meer rationele kunstenaarsvisies bij elkaar.