Co-creatie partners Gezichten van Noord-Holland zijn bekend
Co-creatie partners Gezichten van Noord-Holland zijn bekend Co-creatie partners Gezichten van Noord-Holland zijn bekend

Gezichten van Noord-Holland is een project van het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum waarin historische portretten uit de collecties worden gekoppeld aan nieuw te maken (groeps)portretten. Via een Open Call hebben de musea zes culturele partners geselecteerd die met lokale gemeenschappen én met lokale kunstenaars (groeps)portretten gaan maken.

De Open Call (gesloten op 21 april jl.) was gericht aan culturele organisaties (theater, musea, bibliotheken e.a.) in Noord-Holland. Uit de ruim 15 inzendingen, zijn zes culturele partners, verspreid over zes verschillende regio’s, geselecteerd voor het co-creatieproject:

• Museum Kaap Skil in Texel
  • Kunst- en cultuurcentrum Fluxus in Zaandam
  • Stichting Kunst en Cultuur in Alkmaar
  • Centrum voor de Kunsten in Beverwijk
  • Stadsreporters in IJmond
  • Stichting Work Heart, Make Art in Alkmaar

Het gaat dus om een participatief traject waarbij de netwerken zelf centraal staan. De portretten worden geëxposeerd in de buurten en de organisaties waar ze zijn gemaakt. Daarna maken ze deel uit van een dubbeltentoonstelling in het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum (2024/2025). De exacte data worden binnenkort bekend gemaakt.

Startbijeenkomst
Op woensdag 31 mei jl. was er een startbijeenkomst in het Frans Hals Museum met de geselecteerde partners. Tijdens deze bijeenkomst gingen we verder in op het project, het werken in co-creaties en heeft iedereen elkaar kunnen ontmoeten. Aankomende tijd gaan we met alle partners apart aan tafel om dieper in te gaan op hun plan, zodat er vervolgens een projectplan uitgewerkt kan worden.

Ben je benieuwd naar de vervolgstappen? Houd de website van het project dan goed in de gaten: gvnh.nl

Ontdek meer nieuws