Mediakunst.net
Mediakunst.net Mediakunst.net

Guido van der Werve, Number Nine, the day I didn't turn with the world, 2007, Frans Hals Museum

Op 19 juni lanceren het Van Abbemuseum, het Frans Hals Museum, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, het Stedelijk Museum Amsterdam en LIMA een gezamenlijk digitale catalogus voor mediakunst. Mediakunst.net is een digitale catalogus die de complete mediakunstcollecties van deelnemende instellingen verenigt.

De op Mediakunst.net verzamelde werken zijn wereldwijd beschikbaar voor onderzoek, kennisuitwisseling, langdurige opslag en presentatie. Online bezoekers kunnen digitaal dwalen in de aangesloten collecties die een selectie werken bevatten van pioniers uit de mediakunstgeschiedenis tot hedendaags talent. Zowel internationale als Nederlandse kunstenaars zijn gerepresenteerd in deze omvangrijke collectie, zoals onder meer Marina Abramovic, Charles Atlas, Paul McCarthy, Bruce Nauman, Ed Atkins, Rineke Dijkstra, Wendelien van Oldenburgh en Melanie Bonajo. De catalogus zal voortdurend worden voorzien van nieuwe werken en is zo een groeiende catalogus van mediakunst in Nederland.

Tijdens de lancering van Mediakunst.net in het Stedelijk Museum Amsterdam op dinsdag 19 juni 2018 gingen beeldend kunstenaar Julika Rudelius, kunstcriticus Sasha Bronwasser en videokunstenaar en theoreticus David Garcia in gesprek over online zichtbaarheid en de geschiedenis, toekomst en de positie van mediakunst binnen instituten en musea.

Ontdek meer nieuws