Schenking Jacobus van Looy
Schenking Jacobus van Looy Schenking Jacobus van Looy

Jacobus van Looy, Aaltje met geit, 1897, Frans Hals Museum. Foto: Arend Velsink

Jacobus van Looy, Portret van een jongen met pet, 1921, Frans Hals Museum. Foto: Arend Velsink

Nieuwe aanwinsten in de pronkkamer

Sinds maart 2019 mag het Frans Hals Museum zich de trotste bezitter noemen van zeventig olieverfschilderijen van de Haarlemse schilder Jacobus van Looy (1855 – 1930). Het museum beheerde de kunstwerken al geruime tijd, maar de Stichting Jacobus van Looy heeft de verzameling nu officieel geschonken. Hiermee is de museumcollectie flink verrijkt.

Jacobus van Looy, Aaltje met geit, 1897, Frans Hals Museum. Foto: Arend Velsink

Pronkkamer

Zeven van zijn schilderijen van kinderen in combinatie met een zelfportret zijn nog t/m 1 december in de Pronkkamer te zien. In onze ‘pronkkamer’ wordt een wisselende presentatie van nieuwe aanwinsten getoond. Eerder dit jaar presenteerden we een selectie van werken die gesteund zijn door de Vereniging Rembrandt.

Burgerweeshuis

Voordat het Frans Hals Museum in 1913 opende aan het Groot Heiligland was hier het Burgerweeshuis gevestigd. Jacobus van Looy groeide vanaf zijn vijfde jaar in dit gebouw op. Na als letterzettersleerling en leerling bij een rijtuigenschilder gewerkt te hebben bezocht hij de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daarna ontwikkelde hij zich tot een bijzonder dubbeltalent: schrijver en schilder.

‘Niets is zoo mooi als zien’

Het geschilderde oeuvre van Van Looy bestaat uit portretten, landschappen, stillevens, interieurs en stadsgezichten. Het schijnbaar gewone was zijn belangrijkste inspiratiebron. Van Looy: ‘indrukken vasthouden, onverschillig of de indruk van binnen of van buiten komt, dat is de groote en moeilijke kunst. Jaren te kunnen arbeiden aan de impressie van een oogenblik.’

Nu verlengd t/m 1 december