Haarlemse kinderen vertellen hun verhaal met een kunstwerk
Haarlemse kinderen vertellen hun verhaal met een kunstwerk Haarlemse kinderen vertellen hun verhaal met een kunstwerk

Het Supermens-kunstwerk is een co-creatie van het project Gezichten van Noord-Holland

Lokale samenwerking van Frans Hals Museum, Amsterdam Museum en creatief kinderatelier Kunstnest

In de voorjaarsvakantie was het zo ver: vijftien kinderen tussen de 9 en 12 jaar gingen aan de slag met de workshop Maak een Supermens, samen met beeldend kunstenaar Aukje Dekker. De workshop vond plaats bij Kunstnest in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk en is de eerste samenwerking met een lokale organisatie van het project Gezichten van Noord-Holland.

Met het Supermens-kunstwerk vertellen de kinderen hun eigen verhaal. Hoe ziet hun leven in 2022 eruit? Wat zijn wat zijn hun dromen, welke vragen stellen ze zichzelf en anderen en tegen welke problemen lopen ze soms aan? En hoe verschilt dat verhaal van dat van kinderen van vroeger? De workshop startte met een bezoek aan het Frans Hals Museum waar de kinderen inspiratie opdeden door de verhalen van conservator oude kunst Norbert Middelkoop bij de schilderijen en met hulp van de museumdocenten in Studio H oefenden met een zelfportret.

Vervolgens werkten ze vijf middagen aan het kunstwerk: een grote pop. De pop is een echt tijdsdocument: deze is door de kinderen bewerkt met allerlei items die hun leven vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld een been vol mondkapjes, een hand met smartphones en een arm van snoepjes.

De pop wordt ook geanimeerd, op basis van de bewegingen van de kinderen. Het Supermens-kunstwerk is vanaf 20 april 2022 te zien in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk. Het kunstwerk wordt bovendien toegevoegd aan de verzameling ‘nieuwe gezichten’ van het project Gezichten van Noord-Holland en krijgt een plek op de website (www.gvnh.nl) en in de eindtentoonstelling in het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum in 2024.

Bekijk de making off

Ontdek meer nieuws