Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Frans Hals en de Modernen
Frans Hals en de Modernen Frans Hals en de Modernen

Hof

VriendenLoterij

Hals ontmoet Manet, Singer Sargent, Van Gogh

“Hoe groot die Hals-rage precies was, wordt nu schitterend in beeld gebracht op de tentoonstelling Frans Hals en de Modernen” –  NRC (do 18 okt) ****

“De meer dan 80 schilderijen, waarvan 50 bruikleen, bewijzen wat de invloed was van Hals op de artistieke ommekeer in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het museum vertelt dat verhaal op overtuigende wijze.” Trouw ( ma 22 okt) ****

Tweehonderd jaar na zijn dood werd Frans Hals herontdekt als modern idool. Hij werd bewonderd, zelfs aanbeden door laat 19e-eeuwse kunstenaars als Édouard Manet, Max Liebermann en Vincent van Gogh. Stuk voor stuk waren ze zeer onder de indruk van zijn losse toets en ruwe schilderstijl, die ‘impressionistisch’ overkwam.

Deze tentoonstelling toont de enorme impact van Frans Hals op deze moderne schilders. Voor de eerste keer worden de schilderijen van de beroemde 17e-eeuwse portretschilder gepresenteerd naast reacties op zijn werk uit andere hoogtijdagen van de schilderkunst.

Frans Hals, Pieter Jacobsz Olycan, 1629/30, Frans Hals Museum, in langdurig bruikleen van een particuliere collectie

Door werken van Frans Hals te zien in relatie tot het virtuoze werk van de kunstenaars die hij inspireerde, wordt inzichtelijk hoe modern Frans Hals was in hun ogen:

‘Frans Hals, c’est un moderne’

Bij Frans Hals en de Modernen verschijnt een prachtige glossy, vol verdiepende en spannende achtergrondverhalen over de tentoonstelling. De illustraties van Aart Taminiau (illustrator/animator, 1982) laten de bezoeker het verhaal van de modernen in Haarlem zien, en tegelijkertijd is in Hal een mini-expo van Aart Taminiau. In Hal vindt bovendien de internationale groepstentoonstelling Ruis! Frans Hals, Anders plaats.

Fondsen & sponsors

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door: Beminnaers van het Frans Hals Museum, Van Toorn Scholten Stichting, BankGiro Loterij, Turing Foundation, VSBfonds, Fonds 21, Mondriaan Fonds, Vrienden van het Frans Hals Museum, Gemeente Haarlem, Prins Bernhard Cultuurfonds, Blockbusterfonds en de Rijksoverheid. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Vincent van Gogh, Postbode Joseph Roulin, 1888, Museum of Fine Arts, Boston, Gift van Robert Treat Paine, 2nd

Voorverkoop

Koop hier je ticket voor de tentoonstelling (dat ook toegang geeft tot Ruis! in Hal).