Speciaal voor de expositie Virtuoos! restaureerde Liesbeth Abraham een aantal werken van Isaac Israëls. Ze onthulde de virtuoze verfstreken, die onder vuil en vernis teloor waren gegaan.
In de tentoonstelling Virtuoos! Israels tot Armando, die t/m 3 november te zien is in Frans Hals Museum – Hal, draait het om meesterlijk, trefzeker en levendig schilderen. In aanloop naar de tentoonstelling heeft schilderijenrestaurator van het museum, Liesbeth Abraham, een aantal werken van Isaac Israëls gerestaureerd, waaronder De gezuster Arntzenius uit ca. 1925.
‘Bij de vernisafname van De gezusters Arntzenius werd ik verrast door het gebied rechtsonder, daar stuitte ik op Israëls’ bijzondere schildertechniek. Het geprepareerde schilderslinnen kwam spierwit tevoorschijn, niet omdat de verflaag daar beschadigd is, maar omdat Israëls de witte preparatielaag daar onbedekt liet. Terwijl hij op de ene plek dikke pasteuze kwaststreken en verfklodders aanbracht, schilderde hij andere partijen juist heel dun of liet hij de grondering zelfs open liggen, zodat die hier en daar meespeelt in de voorstelling.’
Lees hier meer over dit onderzoek.
Isaac Israëls, Gezusters Arntzenius, ca. 1925, vóór (links) en na (rechts) restauratie. Foto’s: Ton van der Heide