Kadernota 2018
Kadernota 2018 Kadernota 2018

Locatie Hal, Vishuisje en Verweyhal

Reactie Frans Hals Museum op gemeentelijke Kadernota 2018

Het verheugt het Frans Hals Museum dat de coalitie investeert in de kleinere cultuurinstellingen. Zij zijn de creatieve humuslaag die nood heeft aan een extra impuls. Tevens is het museum opgetogen over het feit dat de Gemeente wil investeren in de renovatie van particulier erfgoed en in deze Kadernota het Teylers Museum, dat samen met Het Dolhuys en het Frans Hals Museum het gevarieerde museale landschap van de stad uitmaakt, ondersteunt door een kapitaalsinjectie in de verbouwing van het Fundatiehuis.

Locatie Hal, Vishuisje en Verweyhal

Raad van Toezicht en directie van het Frans Hals Museum zijn echter zeer teleurgesteld en verwonderd over het feit dat de coalitie in deze nota geen middelen toekent aan de programmering van de overige culturele instellingen en geen enkele investering doet in het Frans Hals Museum; noch in het tentoonstellingsprogramma dat het museum nu op eigen financiële kracht draait noch in de geplande noodzakelijke renovatie die de gebouwen toekomstbestendig en het museum laagdrempeliger en aantrekkelijker voor alle Haarlemmers en bezoekers moet maken.

Het museum, dat een uitzonderlijke rijke collectie beheert, die eigendom is van de Gemeente (18.000 stuks) en gevestigd is in gemeentelijke 17e-eeuwse panden, is de grootste culturele magneet van de stad met in 2017 ruim 150.000 bezoekers. Het geniet dankzij zijn nieuwe insteek en combinatie van oude meesters en hedendaagse kunst niet alleen een opleving in (internationale) waardering maar kan ook rekenen op een breder en gevarieerder Nederlands, lokaal en buitenlands publiek, jong en oud uit alle lagen van de bevolking.

De coalitie geeft aan in zijn akkoord: ‘We zijn trots op de Haarlemse musea. We vinden de plannen van het Frans Hals Museum aantrekkelijk en dragen deze een warm hart toe.’ Wij nemen aan dat dit geen loze woorden zijn en gaan graag met College en Raad opnieuw in gesprek over hoe we met hen onze plannen en ambities kunnen concretiseren om zo een bijdrage kunnen leveren aan de culturele stad die Haarlem zo graag wil zijn.

Noot: Vanaf 27 juni aanstaande zijn in het Frans Hals Museum, locatie Hof, de renovatieplannen die de gebouwen toekomstbestendig moeten maken, te bezichtigen voor alle bezoekers en inwoners van Haarlem.

Noot: Het Frans Hals Museum wordt financieel breed ondersteund door fondsen, het bedrijfsleven en particuliere gevers. Echter zonder investering van de Gemeente Haarlem in de renovatie en het tentoonstellingsprogramma, zal het Frans Hals Museum zijn belangrijke culturele taak voor de stad niet waarmaken.

Ontdek meer nieuws