Een recordaantal bezoekers in 2018
Een recordaantal bezoekers in 2018 Een recordaantal bezoekers in 2018

Het Frans Hals Museum heeft in 2018 een recordaantal bezoekers van 155.000 getrokken. Op 29 maart 2018 trad het Frans Hals Museum in het huwelijk met De Hallen Haarlem. Daarna gingen zij verder als één museum op twee locaties – Hof en Hal – onder de naam Frans Hals Museum.

Frans Hals en de Modernen

De succesvolle megatentoonstelling Frans Hals en de Modernen is nog t/m 24 februari te zien. In 2018 werden er al 50.000 tickets verkocht en de tentoonstelling ontving lovende kritieken. De tentoonstelling toont de impact van Frans Hals op schilders als Édouard Manet, Max Liebermann en Vincent van Gogh.

Verlengd: Ruis!

In Hal loopt tot en met 16 juni 2019 de wegens succes verlengde tentoonstelling Ruis! – Frans Hals, anders. Met het werk van Frans Hals als inspiratie spelen hedendaagse kunstenaars met de conventies van de portretkunst, iets wat Hals eeuwen eerder ook al deed en daarmee in zijn tijd vernieuwend was. De verlenging krijgt naast een aantal nieuwe werken van Jacqueline de Jong en Anne de Vries een andere kleur museummuren.

Haarlemse Helden

In de programmering van 2019 speelt het thema In & Out een rol. Op 9 maart 2019 opent in Hof de collectiepresentatie Haarlemse Helden. Andere Meesters waarbij de parels uit de collectie worden getoond naast minder bekende meesterwerken. Deze presentatie toont de komende drie jaar de hoogtepunten uit de vaste collectie oude kunst aangevuld met enkele topstukken uit de hedendaagse kunst van het museum. Het biedt de bezoeker naast de collectie ‘Halsen’ een verdiepende kennismaking met ‘de andere meesters’ uit de Haarlemse Gouden Eeuw zoals Berchem, Berkheyde, Verspronck en Porcellis.

Museum in Bloei

Tijdens Haarlemse Helden. Andere Meesters sieren van 23 maart tot en met 19 mei 2019 verse boeketten en andere vormen van bloemsierkunst de zalen en gangen van het Frans Hals Museum (Hof). Het aankleden van de zalen met bloemen, in opmerkelijke vazen uit de collectie keramiek van het museum, kent een lange traditie. Dit jaar kent Museum in Bloei twee hoofdstukken waarin twee verschillende teams, met een geheel eigen stijl, look en feel, het museum een ‘bloemige’ sfeer meegeven.

Ontdek meer nieuws